Mangga Ad

Tuesday, July 20, 2010

Menegakkan Perpaduan Mesti dengan hati yang Ikhlas

Diman-mana orang bercerita tentang  perpaduan orang melayu. Baik di kedai kopi, di pejabat, di akhbar-akhbar semua membincangkan perpaduan orang melayu. Kenapa kita harus riuh rendah dengan usaha kita nak menyatukan orang melayu. Aku bukan tak suka tapi kalau nak berbincang , bertemu dan menyelesaikan masalah orang melayu, buat ajelah. Selalu kita suka mengata orang, bertelur sebiji riuh sekampung. Kita yang cakap, kita juga yang buat.

Masalahnya kita orang melayu ni suka berdebat di akhbar bukan dimeja rundingan. Tinggalkanlah kerja yang sia-sia tu. Tentukan tarikh ,masa, tempat dan berbincanglah. Buat apa ulas sana, ulas sini. Kutuk sana, kutuk sini. Yang bercakap plak bukan orang bodoh, atau orang yang tau agama. Semua bijak pandai. Adalah semua kata mengata tu dihalalkan dalam Islam. Benda tu tak patut dibuat, tapi kenapa kita buat.

Kita semua orang Islam. Keikhlasan dan kebersihan hati tu penting dalam diri kita. Jangan niat yang baik tu dianggap tak baik. Yang baik tetap baik dan yang buruk tetap buruk. Lupakan seketika ideologi kita tentang parti. Parti tetap parti, jangan dicampur adukkan. Nak berbincang jangan cerita pasal parti, memang kita tak sehaluan dalam parti bila dibawa dalam perbincangan memang tak selesai.

Kita tumpukan dalam matlamat kita. Bincang sama-sama. Selesailah. Barulah tercapai. sedarlah hai kita orang-orang melayu , sebatang lidi tu kalau dipatahkan senang tetapi kalau banyak susah nak dipatahkan. Sama-samalah kita fikirkan.

No comments: